Skip to main content Skip to footer

Regler og vilkår sæson 2025/26

Hele elevens CPR. nr. skal opgives, og for elever under 18 år skal forældre eller en værges CPR. nr. også opgives. Tilmeldingen sker naturligvis via en sikker https-forbindelse, og dit CPR. nr. behandles naturligvis fortroligt! 
 
Forældre opfordres til at orientere underviseren om forhold, der har indflydelse på elevens evne til at kunne modtage undervisning (fx handicap, sociale problemer eller andet). Notér disse forhold i "Kommentar-feltet" når du tilmelder dit barn.
  
Alle elever opkræves 100 kr., som dækker kopi-afgift til Copy-Dan samt medlemskab af Danske Musik- og Kulturskoler. Beløbet opkræves i forbindelse med 1. rate. 
 
For medlemmer af Grobund Bandakademi gælder, at de 100 kr. dækker kontingent for medlemskab af Foreningen Grobund. Beløbet opkræves i forbindelse med 2. rate.
Læs mere på www.grobundbandakademi.dk for nærmere beskrivelse af Grobund Bandakademi.

Du står på venteliste indtil du hører fra os.

 

Når du har tilmeldt dig Instrumenter og sang (solo eller hold): 
Når der bliver en ledig plads, vil du blive kontaktet for at aftale tidspunkt og ugedag - indtil da står du på venteliste.

 

Når du har tilmeldt dig Musik og Bevægelse, Musikværksteder, Orkester, Band eller Sammenspil: 
Når der er en ledig plads, vil du blive kontaktet og tilbudt at starte - indtil da står du på venteliste.

 

Når du har tilmeldt dig Kor:
Alle indkaldes til stemmeprøve/optagelsesprøve før opstart, undtagen Aarhus Spirekor og Aarhus Børnekor. 

Undervisningsåret starter mandag d. 11. august 2025 og følger folkeskolernes ferieplan.
Sidste undervisningsdag er fredag d. 26. juni 2026. 
Der er undervisningsfri fra fredag d. 2. januar til og med torsdag 8. januar.

Grobund Bandakademi starter d. 11. august 2025 og slutter d. 31. maj 2026. Øvelokalet er åben for brug hele juni og juli måned.

 

Sæsonen er inddelt i 3 rater 
1. rate: 11. august - 16. november 2025 
2. rate: 17 november 2025 - 15. marts 2026
3. rate: 16. marts - 26. juni 2026 

Der opkræves 3 rater via Aarhus Kommunes betalingssystem/Opkrævningen. Faktura fremsendes cirka 10 dage før betalingsfristen til din digitale postkasse på Borger.dk eller via e-Boks. Betalingen kan også tilmeldes Betalingsservice.

Betalingsfristerne er:
  • Den 1. november
  • Den 1. februar
  • Den 1. maj
Betales raterne ikke, medfører det udelukkelse fra undervisningen og kravet overgår til Skat.
 
Overskrides betalingsdatoen pålægges rykkergebyr. Spørgsmål vedrørende for betaling, rykkere og gebyrer skal rettes til Opkrævningen, tlf. 8940 3330.
Har du andre spørgsmål til din regning, er du velkommen til at kontakte musikskolen.

Udmeldelse kan kun ske via skriftlig henvendelse til kontoret. En mundtlig udmeldelse gælder under ingen omstændigheder. Udmeldelsen sendes til kontoret: musikskolen@aarhus.dk

• Hvis vi har din udmeldelse inden efterårsferien (uge 42), betales kun 1. rate, og undervisningen stopper 16. november 2025.

• Har vi udmeldelsen inden vinterferien (uge 7), betales 1. og 2. rate, og undervisningen stopper 15. marts 2026.
Det er ikke muligt at udmelde sig efter vinterferien.

OBS: Udmeldelse til underviseren er ikke gyldig udmeldelse.

  • Vi opretter holdene under forudsætning af, at der er nok elever tilmeldt til de enkelte hold.
  • Hvis der ikke er nok tilmeldinger til et hold, forbeholder vi os ret til at nedlægge holdet eller alternativt slå flere hold sammen.
  • Det kan betyde, at vi laver ændringer i det specifikke indhold i undervisningen. Hvis dette er tilfældet, vil vi orientere dig inden undervisningsstart.
  • Særligt ift. Instrument i skoletiden - hvis der er mindre end 4 tilmeldte, forbeholder vi os ret til at reducere i undervisningstiden/tilpasse undervisningstiden til antal tilmeldte.

Alle nuværende elever skal foretage gentilmelding i løbet af foråret for at være sikret en plads efter sommerferien. Alle vil modtage en mail vedrørende gentilmelding. Husk også at gentilmelde dig, hvis du søger orlov. 

Er du forhindret i at komme til undervisning, melder du afbud til din underviser - gerne via sms eller e-mail.
Undervisning, hvor eleven aflyser/udebliver, erstattes/refunderes ikke.

Er underviseren forhindret i at møde frem (f.eks. på grund af sygdom), bliver din undervisning som hovedregel aflyst. Elever og forældre vil få besked pr. sms. Husk derfor altid at give kontoret besked, hvis du/I skifter mobilnummer. Aflyste lektioner efterlæses ikke.

Skulle du få mindre end 36 ugers undervisning på grund af aflysninger, vil du få penge tilbage for de mistede gange på din NemKonto primo juli. Undervisning, hvor eleven aflyser/udebliver, erstattes/refunderes ikke. Beløb under kr. 100 tilbagebetales ikke. Aflysninger, som musikskolen ikke er ansvarlig for, tilbagebetales ikke.

I Grobund undervises der som udgangspunkt i 35 uger på en sæson. Nogle af disse vil dog typisk blive konverteret til koncerter og andre arrangementer.
 
Den ugentlige undervisning er som regel et fysisk møde mellem dig og din lærer, men lejlighedsvis kan undervisningen blive omlagt til storholdsundervisning, fællesaktiviteter eller foregå via internettet, hvis særlige forhold gør sig gældende.

Da Aarhus Musikskole er en mønsterinstitution vil det også forekomme, at der er studerende fra de videregående uddannelser på besøg i undervisningen ligesom der kan komme gæster fra ind- og udland.

Hvis du bliver syg i længere tid (minimum én måned) er der mulighed for at søge om sygeorlov. Har du brug for at søge om sygeorlov skal du hurtigst muligt sende en mail til Musikskolens kontor på musikskolen@aarhus.dk

Du kan søge om orlov, hvis du skal på høj- eller efterskole, aftjene værnepligt, eller hvis du i en periode rejser fra Aarhus Kommune.

Orloven kan enten være:
• Et helt undervisningsår (skal ansøges inden 1. juli)
• Fra november til og med juli (skal ansøges inden uge 42)
• Fra marts til og med juli (skal ansøges inden uge 7)

Musikskolen kan ikke garantere en plads ved orlovens udløb.

Aarhus Musikskole forbeholder sig ret til at vise billeder af Musikskolens elever på www.aarhusmusikskole.dk og andre af skolens kommunikationsplatforme. 
I særlige tilfælde vil vi, forud for brugen af billeder, indhente samtykke.
Billeder af Musikskolens elever, som Aarhus Musikskole offentliggør, vil altid være harmløse i den forståelse, at de aldrig udstiller, krænker eller udnytter de afbildede børn eller unge.
Læs mere om Aarhus Musikskoles anvendelse af billeddata på www.aarhusmusikskole.dk/privatlivspolitik

Det er vigtigt, at du kan øve dig derhjemme. Du skal derfor anskaffe et instrument og de noder, din lærer anbefaler dig. Din lærer kan hjælpe dig med at finde frem til et fornuftigt instrument – enten ved at købe eller leje.
Du kan i mange tilfælde leje et instrument på Musikskolen.
Læs mere her

Har I lyst til at vide mere om aktiviteterne på Aarhus Musikskole og i det aarhusianske musikliv generelt kan I tilmelde jer vores nyhedsbrev ved tilmelding. Vi vil sende en mail, når vi har interessante ting på programmet; både indenfor i Musikskolen og udenfor. Såsom tilbud om at komme til koncerter gratis eller til nedsat pris fra både Musikhuset, Aarhus Jazz Orchestra, Aarhus Symfoniorkester og andre koncertudbydere. Disse tilbud vil vi gerne formidle til jer som elever og brugere af Musikskolen.

SPØRGSMÅL?

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 89 40 99 21 eller musikskolen@aarhus.dk